Lliçons fineses (I)
Pasi Sahlberg és un dels responsables del formidable èxit educatiu
de Finlàndia. Les seves reflexions educatives es poden trobar en un
llibre imprescindible per als interessats en els debats pedagògics
internacionals: Finnish lessons: what can the world learn about educational change in Finland? (2011). Per fer-se una idea general del seu contingut es pot llegir la introducció aquí.
És fàcil constatar que tothom parla de manera excel·lent de
l'experiència finesa i, de fet, hi ha una corrua de polítics i pedagogs
d'arreu del món demanant visita al ministre d'Educació de Finlàndia.
Tots tornen als seus països d'origen dient meravelles d'allò que han
vist... però si parem esment en allò que realment s'està imposant en les
polítiques educatives, sembla que no hi ha cap país disposat a seguir
les passes de Finlàndia. En certa manera això és comprensible. Molt
probablement és impossible copiar les fórmules alienes. En qüestions
educatives els països que copien el veí acaben suspenent sense haver
après res. Però per aquesta mateixa raó resulta molt desconcertant
observar que s'està imposant un consens universal sobre què s'ha de fer
per millorar els resultats educatius d'un país que va exactament en la
direcció contrària a la finesa. "Quan miro el que fan els governs
-escrivia recentment Sahlberg- veig l'estímul de la competitivitat, la
lliure elecció i les avaluacions com a principals mesures de millora de
l'educació". Res d'això té a veure amb l'èxit finès. Mirarem
d'analitzar-ho en els pròxims articles.
Lliçons fineses (II)
On rau la clau de l'èxit educatiu de Finlàndia? Pasi Sahlberg
sembla tenir-ho molt clar. En primer lloc -assegura- els finesos mai no
han volgut tenir el millor sistema educatiu del món, sinó les millors
escoles per als seus alumnes, que no és pas el mateix. En segon lloc,
Finlàndia s'ha pres molt seriosament la selecció i formació dels seus
mestres. Detecta els millors alumnes i els forma pedagògicament de la
manera més competent. Insisteixo en aquesta darrera paraula, perquè els
mestres finesos són perfectament conscients de la seva competència
docent. El seu govern té molt més interès a assegurar la formació dels
seus mestres que a avaluar els resultats dels alumnes a les escoles.
I en tercer lloc, els educadors finesos es mostren molt
interessats a estar al dia de les investigacions educatives i a posar en
pràctica de manera reflexiva les que els semblen més serioses. Gosaria
dir que les idees de Dewey i els seus deixebles tenen més vida avui a
Finlàndia que als Estats Units.
Però com deia en l'article de la setmana passada, mentre
dediquem grans elogis a l'experiència educativa finesa, dirigim els
nostres projectes educatius col·lectius en una altra direcció, que és la
predominant en els debats internacionals. A poc a poc s'ha imposat el
dogma que solament hi ha una política possible de millora: la basada en
la superació de les proves internacionals d'avaluació dels sistemes
educatius. Podríem parlar -tot seguint Pasi Sahlberg- del triomf del
Moviment Educatiu Global de Reforma (diguem-li MEGR) que sembla haver-se
instal·lat còmodament en les ments dels polítics educatius.
Lliçons fineses (III)
Els principis del que a l'anterior article es va anomenar Moviment
Educatiu Global de Reforma (MEGR) són clars: més competició interna i
externa a les escoles, més autonomia escolar; més control dels resultats
dels alumnes (més inspecció, més proves) i de l'efectivitat docent; més
llibertat d'elecció per part de les famílies; més llenguatge i més
matemàtiques als currículums.
No estic en contra d'aquestes mesures, sinó de la seva
presentació com a panacea de tots els mals educatius. Deixaré de banda
la sospita que, en el seu conjunt, mostren poca confiança en el
component artístic, creatiu, de la docència (personalment estic
convençut que el que educa és el nostre estat d'ànim) o el fet que no
tenen res a veure amb l'experiència finesa. El que em sembla més
important ressaltar és que si volem tenir èxit hem de dialogar amb la
nostra tradició, aprendre reflexivament de la nostra experiència i
introduir les mesures que se'n dedueixin. Necessitem construir el nostre
propi relat educatiu d'acord amb el que aprenem de la nostra pràctica,
perquè no hi ha dreceres cap a l'èxit... però sí que n'hi ha cap al
fracàs. I alguna experiència en tenim. Aquest relat hauria de compartir
un consens polític intern que fos, com a mínim, equivalent al que va fer
possible la LEC.
Costa de creure que una mesura com la proposada per la consellera
Rigau a les universitats d'exigir una nota mínima de 6 a selectivitat
en català, castellà i anglès als alumnes que volen fer magisteri hagi
estat impossible de posar-se en pràctica quan tots sabem que cap sistema
educatiu pot ser superior als seus mestres.
Un petit comentari d'aquest blogaire:
No hay comentarios:
Publicar un comentario