| La majoria de nens amb necessitats especials aniran a l'escola ordinària el 2015 | Els professionals ho veuen difícil
L.C.
L'equip de professionals de l'Escola Carrilet es troben cada dia en reunions de feina i donar-se suport mutu
F. MELCION
F. MELCION
El govern aposta per la inclusió de l'alumnat amb trastorns autistes en escoles ordinàries. Això significa que tots els nens, inclosos la gran majoria dels que tenen necessitats educatives especials -ja sigui amb aquest trastorn o amb qualsevol altra discapacitat física o intel·lectual-, han d'anar a la mateixa escola.
L'objectiu és construir un sistema capaç de donar resposta a les necessitats de cadascú. Així figura en el pla d'acció 2008-2015 Aprendre Junts per Viure Junts que el departament d'Educació va presentar al juliol. Però els professionals ho veuen difícil i les famílies denuncien que no hi ha prou recursos.
L'associació Aprenem, que agrupa famílies de nens amb trastorn de l'espectre autista i que és favorable a la inclusió, denuncia una "manca de recursos humans i de formació específica dels professionals". I és que atendre nens amb necessitats educatives especials requereix una formació i una manera de treballar que no té l'escola ordinària.
Ho saben bé els professionals de Carrilet, una escola de Barcelona especialitzada en trastorns autistes. Creada el 1974, és la més antiga de Catalunya i una de les cinc escoles especialitzades en aquest trastorn.
Carrilet és alhora un centre educatiu i terapèutic. "No es pot deslligar una cosa de l'altra", diu Elisabet Sánchez, gerent de l'escola. El claustre està format per mestres d'educació especial, pedagogs, psicòlegs, logopedes, psicomotricistes i musicoterapeutes. En total, 27 professionals que atenen 70 nens.
D'aquests, 46 s'escolaritzen plenament a Carrilet, en grups de 4 a 6 alumnes. Els altres van unes hores a una escola ordinària i la resta d'hores a Carrilet, o bé només van a l'escola ordinària però Carrilet ajuda els seus professors a fer-ne un seguiment.
La demanda d'aquest servei, com la dels cursos de formació, ha crescut tant que l'escola construirà un centre de formació.
Atendre l'entorn
Carrilet no només atén els nens i les seves famílies, sinó també els professionals d'altres centres i els mateixos treballadors de l'escola. La jornada laboral comença cada dia amb una reunió de mitja hora. Uns dies amb grups de treball, d'altres amb tot el claustre i alguns amb un psiquiatre extern. "A vegades hi ha situacions complicades i és bo que el mestre pugui explicar què el preocupa o com se sent", diu Sánchez.
No hay comentarios:
Publicar un comentario